Alla inlägg under september 2007

Av Therése - 30 september 2007 19:59

Så här blev mina torgvantar!

Av Therése - 30 september 2007 17:41

Uppe i ottan för ett kyrkobesök. Kyrkokören skulle sjunga och det var på de hela taget en trevlig tillställning. Sen var det bara att springa hem på lätta benet för att byta om och elda lite, för att sedan ge sig å stad till jobbet. Idag var det filmmuseet som gällde. Även detta var trevligt. En lagom ström av besökare, en massa småplock att fixa med. Affischer skulle upp, biljetter göras, statistik o redovisningar, mejl att skicka osv. Mycket att pyssla med nu inför filmfestivalen. Se prog: www.regionmuseet.m.se

Allt detta ackompanjerat av finalen i fotbollsVM. Grattis Tyskland!

Av Therése - 29 september 2007 09:37

För alla som inte redan köpt biljett till Vita Hästen på Kristianstad teater - GÖR DET NU!!! Jag och Cajsa åkte som planerat in till Kristianstad och såg föreställningen igår kväll. Fantastisk! Efteråt blev det också lite firande av Ingvar Andersson, som just hade fått Hässleholms kulturpris. Dessutom var han hur bra som helst, precis som alla de andra i ensamblen. Jag kan bara rosa. MEN, om jag ska säga något negativt, så är det benplatsen mellan bänkraderna. Vi satt på parketten och jag som har långa ben fick sitta lite på skrådden och efter första akten hade jag skitont i ena knät. Som tur var fanns det en plats längst ut på raden bakom som var ledig, så jag fick byta till den efter pausen. Folk var kortare förr helt eneklt. Men som sagt ring och boka biljetter.

Gå in och kolla hemsidan: www.inob.se


Idag har jag varit ute ochövningskört med syster Linnéa. Det är en ganska intressant upplevelse. Jag borde nog vara mer nervös än vad jag är, men det har jag väl inte vett till. På det stora hela kör hon ganska bra, men ibland känns det som om hon inte har 100 koll på vad som händer runt henne i trafiken. Jag behöver dock inte sitta och stampa i golvet i hopp om att där skulle finnas en broms (som min mor gör när jag kör).

hur som helt vi kom bälbehållna in till Kristianstad, där det nya torget på söder skulle invigas. En del trevliga butik har öppnat där. Bland annat NoaNoa och Helylle. Jag inhandlade ett par garnnystan som håller på att förvandlas till ett par torgvantar. 

p.s Hittade mors gamla LP från 1982 med Vita Hästen. Ska gå och lyssna på den nu.

Av Therése - 28 september 2007 11:44

Efter denna tråksommar tycker jag att det är riktigt skönt att det blivit höst nu! Idag har jag röjt i trädgården, plockat undan minnen från sommaren (typ solstolen o parasoll) och satt in trädgårdsmöblerna. Nu kan jag med gott mod sitta inne och se löven falla. Då har jag också tid att tänka på viktiga saker och försöka fundera ut svaren. Jag fick dessa essentiella frågor på mejlen av min kusin. Så här får ni något att tänka på! Håll till goda!

Varför kommer pizzan fram snabbare till kunden,än ambulansen till patienten? Varför finns det parkeringsplats för rörelsehindrade framför skridskobanan? Varför beställer folk en dubbel osthamburgare med stor pommes frites och Cola light? Varför köper vi hotdogs i tiopack och korvbröd i åttapack? Varför målar kvinnorna sina ögon med öppen mun? Varför är inte ordet förkortning kortare? Varför trycker vi på start när vi vill stänga av datorn? Varför finns det inte kattmat som smakar mus? Varför står det på hundmatburken 'ny bättre smak', vem har testat detta? Alla känner väl till flygplanens svarta låda, som alltid håller sig oskadd. Varför tillverkar man inte flygplanen av samma material? Varför trycker du fjärrkontrollens knappar hårdare när batterierna är nästan slut? Varför tvättar vi handdukarna, händer är väl rena när de torkas? Varför använde Kamikaze-piloterna hjälm? Hur har man fått skylten 'gå inte på gräsmattan' ut till mitten av gräsmattan? När ett ord är fel i ordboken, hur vet man det? Har arbetarna på Lipton kafferast? När jag köper en ny bumerang - hur blir jag av med den gamla? Varför har byggnader som ska var öppet dygnet runt överhuvudtaget lås?

------


Ikväll ser jag fram emot att gå och se Vita hästen på teatern i Kristianstad. Det var ett tag sedan jag var där senast, så det ska bli riktigt trevligt.

Av Therése - 27 september 2007 11:52

Torsdag betyder kyrkokör och inte ärtsoppa. Jag var rikigt upplagd för dett evenemang. Det visade sig att det var inte så många som kände likadant. Det var både man- och kvinnfall. Men det var roligt i alla fall.


Tidigare på dagen hade jag och Peter spelat in min filmsnutt till filmen som vi ska ge Per när han slutar på måndag. Jag tror att det blev ganska bra. Eller som Dr Johan Steen skulle ha sagt; om inte bra så näst intill.

Av Therése - 25 september 2007 19:16

Jag hatar möss. End of story. Det spelar ingen roll att mina kollegor säger att jag är modig när jag klara av att ta bort mössen ur fällorna. Förra veckan slog jag ihjäl en mus i vasken med hjälp av en sten med ett snöre i. Den fick dock far plocka bort. Sen hjälps det inte att den äckliga musen bara var typ tre cm lång. Precis innan jag lyst frid över den och klippt till med stenen hade den rest sig på bakbenen och visat hela garnityret. Den var säkert beväpnad också, dom brukar vara det. Imorse när jag skulle diska upptäckte jag till min förskräckelse att det satt en mus i fällan som jag så påpassligt satt upp vid vasken. Det var bara att fatta mod och ta på ett par handskar och slänga ut den till katten. När jag trodde att friden åter skulle lägga sig över den tisdagsmorgon upptäckte jag till min ännu större förskräckelse att det satt en mus i fällan under cd-hyllan också. Det var bara att ta på handskarna en gång till och upprepa proceduren. Det var precis som aå mycket som mitt psyke klarade av. jag kunde inte förmå mig till att kolla dom andra fällorna, för jag hade inte klarat av en äckelmus till. Dock har jag kollat dom nu och dom var tack och lov tomma! Överst på inköpslistan står nu en elektrisk sak man sätter i kontakten som utger ljudvåger som gör att mössen sticker. Något gift tänker jag inte lägga ut, vad än S säger. Jag har kollat upp det och giftet dra till sig möss till skillnad från den elektriska saken. Nog om detta för nu!

Av Therése - 24 september 2007 17:03

Så var det måndag igen. I morse bar det, som sagt, av till Bromölla för en barnledarträff. Det har senare vsat sig vara ett riktigt lyckokast. Det hela började med en god frukost och forsatte ganska raskt med att en trevlig hemkunskapsläare hade en förläsning om bra kost, både för hälsan och miljön. Kanske inte så mycket nya saker, men superintressant! Jag gillar verkligen detta ämne. Dessutom, komihåg, att ingen diet i världe slår en blandad kost. Som grädde på moset, satte den där lärarinnan griller i huvudet på mig. Jag kanske skulle ta och bli hemkunskapslärare trots allt. Måste kolla utbildningar!!

På eftermiddagen, efter en god och miljövänlig lunch, var det Yogadags. Detta visade sig var något för mig, som annars är alldels för hejalös för sådan grejor. ska ta och prova det fler gånger tror jag.

Ikväll ska jag iväg på en annan tillställning, en fruntimmersgrej av stor mått! Tupperwareparty! Det kanske rent utav blir en burk el två. Funderar allvarligt på en ny och käck lunchlåda(se ovan). Den som lever får se!


Av Therése - 23 september 2007 18:25

Det låter kanske värre än vad det är. Men nu är snart denna dagen till ända också. Precis som väntat. Dock finns det tid kvar eller som en min visa museikollega sa igår; -när solen står i väst, då jobbar den late som bäst. Med det vill jag säga att jag sedan jag kom hem från jobbet för en halvtimme sedan har hunnit äta, göra ugnsstekta äpplen och lägga in en maskin tvätt. Detta meine damen und herren, är effektivitet när den är som bäst. Nu ska jag bara hinna dammsuga också innan S kommer och vi ska smida planer inför mogondagen. Då ska vi nämligen ge oss utsocknes, ända till Ivetofta, på barnledarträff. Det ska bli trevligt, temat var visst hälsan. det är ju något som vi alla har, more or less.

Nej, nu får jag skynda till Rolfy (dammsugaren) som står och morrar och väntar på att bli rastad.


Om någon vill se något riktigt roligt så kolla här: en parodi på silent witness.

http://www.youtube.com/watch?v=gK-BXJoSW88

Ovido - Quiz & Flashcards