Alla inlägg under september 2008

Av Therése - 30 september 2008 16:58

Dagens arete började lite tidigare än beräknat. Som de flesta käner till kan ibland pensionärer vara lite rastlösa av sig, (ja, jag vet, jag är också det ibland). Ett busslast med sådana skulle komma på visning till Filmmuseet kl 10.30 Det visade sig att dom var på plats redan 9.30 Det gick att ordna så att jag kunde ha visningen kl 10, så alla blev nöjda och glada. Efter det bestämde jag mig för at köpa lite nudlar och äta tillsammans med quilttanterna. Det var trevligt o gott! Jag åkte hem och gjorde äppelkaka i portionsformar och bjöd dom på. Jag fick känna på hur dom har det på sina sammankomster, eftersom jag tagit med mig min stickning. Det verkar dock som att det är mest snick-snack, för det var bara jag som handarbetade. Hmm... vad ska man säga om detta?

Nu ska jag sticka lite till, så den där hundans sjalen blir klar innan våren kommer.

Av Therése - 28 september 2008 19:18

Har varit tokigt på jobbet i helgen. I fredags kväll ch lördags eftermiddag var det modevisning och allt spring som följer med det. I dag hardet varit vernissage på Agda Holst - med ögon känsliga för grönt. Toklmycket folk, hissen fastna, räddingstjänsten räddar, folk handlar som om det vore det sista dom gjorde. Mycket att göra och mycket skratt. Nu ska jag ligga på soffan hela kvällen! Nice!

Av Therése - 25 september 2008 10:11

Har hört lite knorreri för att jag inte uppdaterat bloggen, så nu gör jag det. Eftersom jag varit ledig i tre dagar har jag bara legat på latsidan. Men i dag är det slut på sötebrödsdagarna. Idag ska jag jobba med Sara och ge dom som liven lite andlig spis. Efter det är det ju dags för ännu en sejour med kyrkokören. Med hälp av ett kassettband har jag övat på sångerna, så jag är beredd. :)

Idag ska visste Visseltofta kyrkokör öva med oss, bara dom har övat ordentligt och inte tramsar så ska det väl gå bra. För tramsar gör vi aldrig på övningarna. Not!

Av Therése - 20 september 2008 18:02

Om det inte händer något spännande på på jobbet får man hitta på det själv. Scare up an accident, för att citera ett tv-program. Det var en tämligen vanlig dag på museet, förutom att det spelades till elektronisk musik, eller vad man ska kalla det. Det hade kommit några böcker till museet, och ingen ville riktigt kännas vid dom. "Gamla svenska mönster till konstvävnader och broderier" skrivna av Jakob Kulle. Aha! Nu fick vi ju börja grunna på om månne Jakob och Jarl var släkt och i så fall hur. Jag började söka på nätet och hittade att Jakob var född på första hälften av 1800-talet och Jarl visste vi var på 20-talet, närmare bestämt -27. Vi hittade en massa släktingar till de båda, men vi kunde inte riktigt koppla ihop dom. Efter ett par timmar och mycket letande kom vi fram till att Jakob ev kunde vara farbror till Jarls farfar. Som för övrigt var cowboy i Amerika ett tag.

Detta mina damer och herrar är att göra en höna av en fjäder, men kul var det!


Nu ska jag äta lite överbliven museimat. Nygjord, inte gammal...  

Av Therése - 19 september 2008 20:15

Som min polska o katoska kollega brukar utbrista allt som oftast. Veckan är till ända och jag är skittrött! Får vila upp mig ikväll, sen är det dags för jobb i helgen. Har idag bakat rosenkaka, som blev krassekaka. St som attan var den. Man skulle kunna tro att det hade varit passande i denna trötta stund, men det fick nog motsatt effekt. God och fin var den alla fall!


Trevlig fredagkväll!!

Av Therése - 17 september 2008 18:28

Nu har jag läst ut "Livets aviga och räta". Jag vidhåller fortfarande att denna bör läsas av alla och envar. Riktigt bra, en ett något oväntat slut. Nu ser jag framemot Kate Jacobs nästa bok "Comfort food". Den har precis kommit ut i Amerika, så nu är frågan ska man vara så hejalös att man beställer den på engelska eller ska man vänta tills den kommer på svenska?!


Var har Maud Onnermark tagit vägen? På Go Kväll är det någon annan däga som lagar mat. Varför har dom tagit bort en vinnare? Ingen slår väl Maud?

Av Therése - 16 september 2008 18:37

Nu har det verligen blivit höst. Jag fryser mest hela tiden, det gäller att hålla igång annars dör man. Nåja, inte riktigt, men ändå. För er som har giossat att jag inte har något vettigt att skriva (som jag alltid annars har) har gissat rätt. Därför svamlar jag på om väder och vind.

Nu kom jag förresten på vad jag kan skriva! Dagens boktips!


Kate Jacobs bok Livets aviga och räta (Friday night knitting club, för er som föredra den engelska titeln). Hur bra som helst! Och just som orginaltiteln säger så handlar den om fredagkvällen stickklubb. Jag blev så inspirerad att jag var tvungen att börja sticka. Så nu måse jag sticka och läsa samtidigt!

Av Therése - 12 september 2008 16:59

När jag kollade mina gamla blogginlägg, tidigare idag, insåg jag att det om ett par veckor gått ett helt år sedan jag började blogga. Time flies, so to say! Men vad mycket jag har hunnit med eller inget beroende på hur man ser det. Jag kan se vissa teman återkomma gång på annan. Jobbet, kören och lite trams o flams. Sånt som hör livet till alltså. Jag kan också se hur många stavfel jag har åstadkommit. Jag skulle kunna rätta dom, men det är väl dom som gör mig mänsklig. :) Det som kan konstateras är att det är ganska roligt att blogga. Ibland har man mycket oviktiga saker att skriva och ibland lite mindre oviktiga. Men alla är lika intressanta, eller?!


Jag är ju lite mer dagledig nu när jag bara har museijobbet och då kan man ju titta på sk dagtv. Några saker vill jag dock varna för. 1. Rachael Ray - hysterisk kvinna i 35 års ålderna, som skrattar för högt, pratar för mycket och lagar alldeles på tok för stora portioner.

2. Martha Stewart - den kvinnan som passerat sina bästa dagar och som på eget bevåg utnämnt sig till att utbilda hela världen i typ allting. Mat, blommor, inredning, affärer, uppförande, you name it! Hon har varit en vända i finkan också, tror det var bedrägeri eller nåt i den stilen.

Något som jag däremot kan rekommendera är Ellen DeGeneres. Hon är ju hur rolig som helst! Inte så amerikanskt hysterisk och gapig! Bara kul.

Till sist något för kväll:


THE PERFECT DRESS.....
 Jennifer's wedding day was fast approaching.
 Nothing could dampen her excitement -- not even her parents'
nasty divorce.

 Her mother had found the PERFECT dress to wear and would be
the best dressed mother-of-the-bride ever! A week later, Jennifer was horrified
to learn that her father's new young wife had bought the exact same dress as
her mother! Jennifer asked her step mom to exchange it, but she refused.
'Absolutely not. I look like a million bucks in this dress, and I'm
wearing it,' she replied.

 Jennifer told her mother who graciously said, 'Never
mind sweetheart. I'll get another dress. After all, it's your special
day.' A few days later, they went shopping and did find another gorgeous
dress.

When they stopped for lunch, Jennifer asked her mother,
'Aren't you going to return the other dress? You really don't have
another occasion where you could wear it.'
Her mother just smiled and replied, 'Of course I do,
dear. I'm wearing it to the rehearsal dinner the night before the
wedding.'

Ovido - Quiz & Flashcards