Alla inlägg under februari 2008

Av Therése - 29 februari 2008 08:48

Äntligen en ledig dag! Denna veckan har det varit tokmycket, men ändå ganska roligt. Vi fixade till ett Rättvisecafé i onsdags. Där bjöds på sång och ekologiskt och rättvist kaffe med dopp och vi samlade in penagr till Luhterhjälpen. Vi är nöjda med resultatet. Igår var det utbildningsdag på Åkersberg. Intressant och mycket god mat. Efter det väntade en sedvanlig sejour på kyrkokören. Också det var roligt, faktiskt. Har haft en liten antikyrkokörtid, men den är nog över för nu.

Idag ska jag till sångpedagogen och det ska bli roligt, detvar två veckor sedan sist.

Och till sist lite historisk fakta; 30 februari har infallit fyra gånger. Den första gången var faktiskt i Sverige och de delar som då tillhörde landet. Detta var 1712 och man höll på att byta kalendrar hit och dit och för att få det att stämma fick man sätta in den 30/2. Dom andra tre gångerna det har infallit har varit i Sovjetunionen, 1930,1931 och 1932. Där hade man infört en helt egen kalender och alla månader skulle ha 30 dagar, dom fem, sex dagar som blev över var månadslösa helgdagar. Efter tre år återgick man till det gama systemet igen. Så var det med det!

Av Therése - 22 februari 2008 17:50

Nu har det börjat storma igen! För vilken tur i ordningen vet jag inte. Undrar om det kommer någon Mary Poppins, hon brukar ju komma när vinden vänder och stanna tills den vänder igen. Får väl gå ut och titta mot skyn och se om jag ser någon med paraply...

Annars väntar jag mest på att min beställning från Mossagården ska anlända och att illamåendet ska gå över. Börjar bli lite tradigt nu. Fast matkontot minskar ju drastiskt när man inte behöver äta någon. Man får ju se det positivt.

Av Therése - 21 februari 2008 10:23

Mår fortfarande illa och är trött, men det känns bättre idag ialla fall. Har gjort en undersökning nu under med sjukdom. Den gick ut på att kolla upp tv-utbudet. Kan säga att det jag har kommit fram till är att utbudet är ganska uselt. Mycket skit finns det på alla kanaler som jag undersökt. När jag bläddrat igenom alla kanaler, en så där 13 000 gång, tröttnade jag och skulle kolla på en film istället. Började kolla lite, men somnade sen. Nu har jag istället läst ut en mycket bra bok, som jag varmt kan rekomendera. Det är Patricia Cornwells bok, Dödligt spår. Som sagt mycket bra. Har läst dom flesta av hennes böcker om rättsläkaren Kay Scarpetta och alla är lika bra. Nu måste jag köpa nästa!

Av Therése - 20 februari 2008 12:15

...så är det skittråkigt att ha kräksjuka. Fick köra hem från jobbet och jag kan säga att en längre resa från Åhus har jag aldrig varit med om.

Av Therése - 18 februari 2008 19:48

Jag inledde årets sportlov med att faktiskt vara ganska sportig. Måndag morgon 07.15, rask promenad runt Emmislöv. Efter det bar det iväg till Kreativum i Karlshamn, där det skulle rekas. Stället verkar bra, så vi kan släppa dit några Åhusaungar! :)

En härlig vårdag har det varit, så jag har både hunnit tvätta bilen och putsa några fönster. Båda var välbehövligt. Ikväll har jag bakat morotskaka till vårt Rättevisecafé som vi ska ha den 27 feb.

Dagen ska avslutas med att titta på Anna Pihl.

Av Therése - 16 februari 2008 12:35

Är sången (ur Chess) som jag har i läxa till nästa sånglektion. Jag var alltså på en ännu en sejour hos sångpedagogen igår. Det är hur roligt som helst!! Fick även en släng av dramalektion och även det var sköj!

Nu har jag ledig lördag och har städat hemmandet lite, sorterat papper i pärmar. papper som av en eller annan anledning bara blivit lagt på skrivbordet. Men nu är det till och med att sitta och skriva om det skulle behövas. Jag har också kommit på att jag förutom att måla om vardagsrummet, skulle vilja riva en vägg, tre garderober och ha en ny bänkskiva i köket. Frågan är bara när jag ska hinna göra detta! Nåja, det för väl tiden utvisa. Jag ska i alla fall börja med att få dörrklappan upphängd. Den har ju bara legat till sig i ett år nu! :)

Upptäckte igår, till min glädje, att Mossagården nu också säljer tyska fruktgummibjörnar! Bara naturliga råvaror, inga färgämne och andra konstigheter. Fick beställa lite sådana tillsammans med frukten.  

Av Therése - 13 februari 2008 12:14

Idag har jag varit med systeryster och åkt när hon övningskörde. Hon skulle öva växlningar, backa runt gathörn och backa rakt. Hon körde runt i olika kvarter i stan. Till slut höll jag på att bli åksjuk av allt körande runt, runt. Dessutom fick körläraren berätta om Yngsjömörderskan och det man skulle lära av den historian var att man ska se upp för svärmor och välja dom med omsorg.

Nu ska jag strax iväg och jobba, men än finns det tid för lite ledighet. Ska nog städa lite...eventuellt.

Av Therése - 10 februari 2008 19:39

Nu äntligen är medeltidstunikan klar. Det var lite trixande och mixtrande, men nu kan den användas.

Även körhelgen med Bengt Johansson är över. Det var roligt!

Ovido - Quiz & Flashcards