Alla inlägg under juni 2008

Av Therése - 29 juni 2008 18:08

Det är väl dags att kommentera fredagens händelser nu?! I alla fall jag hade väldigt trevligt och roligt! Många fina saker fick jag också och jag gläds åt dem alla!

I och med födelsedagen var och också sötebrödsdagarna över, det vill säga ingen semester mer. I går var det dags att återgå till arbetet. Vilket är ganska trevligt det också, men gärna lite fler turister om jag får önska!


Av Therése - 26 juni 2008 09:29

I´ve just watched two wonderful and great movies! Darling Lili from 1970 and Star! from 1968. Both with the great actress Julie Andrews. Why do I write this in english? Hm...

Av Therése - 24 juni 2008 18:17

Nu har jag börjat uppladdningen inför fredagens event. Gräset är klippt, dammen tömd och fylld igen och poolen klorerad (om någon känner för att bada i detta pissväder :((). Handelslistan är skriven och schemat gjort, jag är ju en stor vän av förberedelser. Idag har jag skyfflat upp massa trams på vinden, satt upp två hyllor, tittat på roomservice och sovit på soffan en tag. Dessutom hann jag vara moraliskt stöd till Sara när hon skulle till Bilprovningen. Dom som jobbar där verkar inte ha speciellt bråttom. Allting går i slow motion. Jag blir stressad av att se hur långsamt dom arbetar!

Av Therése - 21 juni 2008 10:47

Nu är det härlig svensk sommar på allvar. Det regnar och solar om vart annat. Jag har förstått att många kan känna sig lite hämmade då. "Vi kan inte äta glass för det är inte stekhett ute" eller "vi kan inte grilla för det regnar ute". Hmm. Vem har sagt det? Om man tycker att det är för kallt att äta glass, gå in och ät den då. Och man kan faktiskt stå under tak eller paraply och grilla. I min familj har vi grillat när det har varit varmt som i Kanans land, regnat som spön i backen och snöat. Glassätande och grillning är inte väderbundet!! I fall någon nu trodde det!:)

Av Therése - 20 juni 2008 09:54

Jag hade lite grann glömt att det var midsommar ända tills Sara påminde mig i början av veckan. Jag tycker det kom väldigt plötsligt i år! Hur som helst så blir det sill i långa banor och för balansens skull även lite kött och grönsaker. Man kan inte slarva med kostpyramiden bara för att det är midsommar. Glad midsommar!

Av Therése - 17 juni 2008 10:26

Just nu är jag på arbetsplatsbesök i Svenska Kyrkan i Broby. Mest för att förgylla personalens tillvaro. Åh, så glada dom blev... :)

Nu sitter jag mest och stör dom i deras arbete, men dom verkar glada över det också.

Ja, ja så är det när man har semester, då måste man åka och hälsa på dom som jobbar och påminna dom om vad som väntar.


Under eftermiddagen åkte pärlorna fram. Det var ett tag sedan, men drabbades av plötslig inspireration. Det blev ett halsband i rosa och vitt och tanken är väl att det även ska bli ett armband också. Vi får se...

Imorgon ska badrumsgolvet få sig en omgång. Det behövs lite ny färg där, eftersom dammsugaren gjort märken i den gamla. Då undrar man kanske varför dammsugaren varit i badrummet, den får man väl inte ha i vatten? ja, det kanske man inte får, men that´s another story.


Imorgon är det även midsommarkonsert, kyrkokörens sista performens för vårsäsongen. Samtidigt som jag skriver detta inser jag att jag surfat bort Kören - killar sjunger inte. :( Skit och mög också!! Måste komma ihåg att se reprisen.


over and out

Av Therése - 14 juni 2008 10:30

Idag är det dags att gå på bröllop! Det ska bli trevligt, synd att det är så hundans kallt bara! Jag hade ju tänkt att det skulle vara varmt och skönt och därför inte köpt något långärmat. Nu inser jag att det skulle behövas. Men det reder väl sig det också. http://www.hannaochdaniel.viljen.delen.name/

Innan det är dags att gå dit, jag kan ju gå eftersom jag bor granne med kyrkan, är det lite dötid. Vad ska man ta sig för? Jag gjorde croissanter och tittade på Sound of music. Den filmen funkar i alla lägen!


Av Therése - 13 juni 2008 15:55

Här är receptet jag använde till mina Pavlovor. Det är från Leila bakar.

Ingredienser:

 7 st ekologiska äggvitor
 5.25 dl strösocker
 0.5 st citron, saften
 3 msk kakao av god kvalitet
 50 g mandelspån
Topping:
 5 dl vispgrädde
 3 dl grekisk yoghurt 10 %
 3 msk florsocker
 1 l färska bär Gör så här

1. Sätt ugnen på 130 grader.2. Blanda äggvita, strösocker och saft av citron i en rostfri bunke. Rör tills sockret att löst upp sig.3. Vispa marängen tjock över kokande vattenbad tills den uppnår cirka 65 grader. 4. Tag av marängen från värmen och vispa den med elvisp tills den har svalnat. 5. Blanda försiktigt i kakao och mandelspån i smeten.6. Skeda ut marängen till små fluffiga marängberg på en plåt med bakplåtspapper (alt. som en tårtbotten).7. Grädda i mitten av ugnen i 45-55 minuter, de ska vara lite seg i mitten.8. Vispa grädden och blanda den med grekisk yoghurt och florsocker. Skeda ut den över marängbottnarna.9. Strö över bären.

Jag hoppade över momentet att vispa över kokande vattenbad. Trots detta blev marängerna lagom sega inuti. Jag hade dessutom bara grädde, men jag kan tänka mig att det är godare att blanda grädde och yoghurt.


Ovido - Quiz & Flashcards