Alla inlägg under mars 2008

Av Therése - 31 mars 2008 21:05

Då var kattamånaden över för detta året. Jag hoppas att även vintern är över, om inte för detta året, så i alla fall för säsongen. Tanken är ju att det ska bytas däck nu, så det får vara slut på vinterväglaget nu. Förra vecka tappade jag "lyxkapseln" till höger framdäck och det retar mig något så vansinnigt!! Kan tyckas vara ett I-landsproblem, men mina vinterdäck sitter på så fula fälgar. Dom ser ut som runda sockerkaksformar, modell större. Sommardäcken sitter på alufälgar och ser lite bättre ut. Om inte snygga, så näst intill, därför byter jag med glädje däck.

På onsdag blir det ett konserthusbesök. Tommy Körberg är på besök i stan och det brukar vara ett sant nöje att lyssna på. Ska bli trevligt som attan!

Av Therése - 27 mars 2008 16:18

Igår skulle jag och den kvinnliga delen av ligan Axelsson besöka Gunnel Götesdotter och hennes galleri i Bjärnum. Dumt nog kollade vi inte öppentiderna innan vi körde. Så precis som man kunde vänta sig så var det stängt! Istället åkte vi till Inredabutiken i Hässleholm och där kunde det inhandlas lite billig konst. Två svartvita tavlor och kom väl till pass i mitt vardagsrum.

Idag har vi varit på Kreativum i Karlshamn med jobbet. Alla verkade med glada och nöjda med beöket. Man blir som barn på nytt och måste prova och exprimentera med allt där finns. Ett minus var de alternativ till lunsch som där fanns. Allt såg lite visset och tradigt ut, så vi fick gynna jenkarna istället. Ett snabbt besök för att hämta McDonaldsmat, som sedan kunde avnjutas i matsäcksrummet. Visst låter det som om att vi fick en gourmetmåltid hos McD??!! Det avr det inte, men vi blev mätta och vansingt törstiga. Nu måste jag gå och bälga vatten!

Av Therése - 25 mars 2008 18:25

Har just varit hos Systrarna (http://systrarnas.com/) och ätit årets första kulglass. Två härligt goda kulor, marsipan-choklad och choklad med crisp. Utanför föll några ensamma snöflingor, men inomhus var det varmt. Sara och satt och snackade om allt och inget och hade bara rent allmänt trevligt.

Många tror att glassätande är något väderrelaterat. Detta är helt fel!!! Man behöver faktiskt inte äta glassen utomhus och i vår tämligen civilserade del av världen har vi ju värme inomhus, så det är bara att käka på. Tveka inte! det är hur gott som helst, året om!!!

Av Therése - 23 mars 2008 18:33

Efter påskdagssjungning med efterföljande fikastund har jag varit och jobbat på Filmmuseet. Det verkade som om alla prioriterade att åka på konstrunda denna vackra vinterdag :), inga besökare, 16,8 grader varmt och datorna funkade inte. Kul? Nej! Kallt? Ja! Jag var förberedd på detta så jag hade ett linne, två tröjor, en kofta och en fleece på mig. Min ekologiska tröja blev dock färdig och jag hann läsa en halv bok. Så dagen var ju inte förgäves.

Ikväll blir det lite trevligt samkväm på Nygård, så här på påskens sluttamp.

Dagens tips på hur man kan spara vatten är att ha vattenkannan stående framme och hälla allt överblivet vatten däri, tex från vattenkokaren. 

Av Therése - 22 mars 2008 14:07

Nu är alla kyckling, hönor, tuppar, fjädrar, kärringar och annat framme. Kycklingen som skulle bakas svullnade och såg inte riktigt klok ut, så den förvandlades till ett ägg. Har även gjort ett par tårtor och janssons frestelser. Nu ska jag kolla färdigt på Svrta nejlikan. En mycket bra film som jag kan rekommendera varmt. Den handlar om den svenske ambassadören Harald Edelstam och hans arbete i Chile efter militärkuppen 1973. Spännande och intressant!

Av Therése - 21 mars 2008 10:08

Då har vi kommit till långfredagen år 2008 och till skillnad från igår så faller det ett snöblandat regn och det är 3 grader varmt och bara tråkigt. Idag ska jag sjunga med damkör i Broby k:a kl 12 och det ska bli trevligt.

Trots att det är långfredag så ska jag fixa lite till imorgon. Det ska bakas bröd som ska få formen av en kyckling och det ska även göras en laxtårta. För att lätta upp sinnet sätter jag in en rar bild.


Av Therése - 20 mars 2008 20:00

Det har ömsom hotats och ömsom lovats snö och storm och kaos lagom till påska. Visserligen var det fruset och det föll pyttesmå snöflingor när jag skulle köra till jobbet i morse, men annars vet någon varken våren eller vinterna hur dom ska ha det. När jag komm till Åhus fanns det lite snö på marken, men dröm om min förvåning när det förvandlades till ett trevligt vårväder med sol i högan sky. Inte dumt alls och det finns alltså fortfarande hopp!

Nu har jag precis varit ute och gått en rask promenad i mörkret, med reflexväst och pannlampa går det bra och det var verkligen uppfriskande och skönt!

Övriga kvällen ska vigas åt allmänt påskpyssel och kanske ett par, tre varv på stickningen. 

Av Therése - 18 mars 2008 19:04

I helgen var det världens vårväder, solen sken och fåglarna kvittrade i kapp. Men vilken nit, när man rullade upp persiennerna i igår och idag. Vintern var tillbaka!! Det är väl så dags att komma nu?! Men det var inget att göra. På med tjocktröjan och vinterskorna än en gång. Ska visst va sån´t väder i påsk. Sägs det i alla fall...

Nu har jag börjat på ärmarna på min tröja, sedan är det bara att sticka ihop hela härligheten. Ska verkligen bli spännande och se hur snygg den blir... Vilket jag förutsätter att den blir.

Ovido - Quiz & Flashcards